2025’ten sonra hangardan her ay 2 Hürjet çıkacak

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, Hürjet projesinin geldiği etap, seri üretim süreci ve Malezya’da katıldıkları ihaleye ilişkin soruları yanıtladı.

Hürjet prototiplerinin imalatını yaptıklarını 1-2 ay içinde uçağı bütünüyle gösterebileceklerini söz eden Kotil, “18 Mart 2023’te de birinci uçuşu emniyetli şekilde meydana getirecek. Tünelin ucuna, çıkışa geldik” dedi.

Hürjet için devlet proje açmadan çalışmalara başladıklarını belirten Kotil, şu şekilde konuştu:

“Ulusal Muharip Tayyare (MMU) seneler evvel planlandığı zaman aslen evvel bir jet eğitim uçağı vardı. Hürkuş’un devamı olsun diye adını Hürjet koyduk. Sonrasında da MMU vardı. Niçin bir silsile var? Hürjet daha minik, daha düşük maliyetli, daha evvel yapılabilir, üstünde öğrendiklerimiz var. İkisi de süpersonik, tıpkı kategoride, biri minik, başkası büyük. Bunu yapmamızı Müdafa Sanayii Liderimiz İsmail Demir söylemiş oldu. 2016 senesinde vazifeye başladığımda birinci konuşmamız buydu. Birinci yaptığım, Hürjet’in belgesini, meydana getirilen emekleri aldım, İdare Heyetimize gittik. İdare Konseyimiz takviye verdi ve Hürjet’e başladık.”

Hürjet Projesi’ni MMU’nun önüne koyduklarını lisana getiren Kotil, burada öğrenilenleri ulusal harp uçağına geçirme edeceklerini söylemiş oldu. Kotil, projeler üstünde 2 değişik genel müdür yardımcılığının çalıştığını ve daima kontakt halinde olduklarını kaydetti.

“SSİK’TE BİZİ ONORE ETTİLER, SİPARİŞ VERDİLER”
MMU grubunun fazlaca süratli büyüdüğünü ve 1000 mühendisi geçtiğini özetleyen Kotil, bu sayının 3 bine çıkacağını bahsetti. Kotil, Hürjet için bu kadar büyük bir gruba muhtaçlık olmadığını aktardı.

Temel Kotil, “Hürkuş’u yapmışız, Hürjet’i bitiriyoruz, gerisinden Ulusal Muharip gelecek. Zati sıra buydu. Hürjet yoktu süreçte. İsmail Demir Liderim koyun dedi, koyduk. Bu ortada da Müdafa Sanayii İcra Komitesinde (SSİK) bizi onore ettiler, sipariş verdiler. Doğal sipariş bekliyorduk aslen lakin 2018’den beri sürekli projeyi öz kaynakla götürmek o denli kolay olmuyor. İletişim ismine da olmuyor. O açıdan bizim için birazcık duygusal boyutu da var.” diye konuştu.

Projenin seyrine ilişkin de bilgiler veren Kotil, evvel 4 prototip yapılacağını ve bunların uçuş testlerinde kullanılacağını söylemiş oldu.

Kotil, “Seri üretim sürecinde birinci yıl 6-7 tayyare yapmış olup, sonraki yıldan itibaren ayda 2, yılda 24 tayyare yapmayı hedefliyoruz. Malezya ihalesi de 2025’te teslimat içeriyor. 2025’ten sonrasında her ay 2 Hürjet hangardan çıkıp müşteriye teslim edilecek.” dedi.

“HÜRJET’E GÜVENİYORUZ, HERKESLE YARIŞTIRIRIZ”
Hürjet’in de katılmış olduğu Malezya’daki 18 uçaklık hafifçe saldırı uçağı ihalesine yönelik soruları da yanıtlayan Kotil, uzun müddettir uçan rakip uçaklar karşısındaki argümanlarını ortaya koydu.

Bu yüzyılda bilgiye fazlaca daha acele ulaşabildiğine işaret eden Kotil, şu değerlendirmelerde bulunmuş oldu:

“Gençliğimizde bir kuruluşun tayyare yapabilmesi için bir tarihçeye haiz olması gerekiyordu. Daha evvelce tayyare yapmış, ona nazaran üretimler, testler gerçekleştirmiş olmak gerekiyordu. Bu 1970’lerin durumuydu, üstünden 50 yıl geçti. Mühendislik yazılımları fazlaca daha yetenekli, vakitle geliştiler. Suni zekayla işler daha kolay, tarihçeye de pek muhtaçlık kalmadı. Zira bilgisayarda simülasyon yaparken gerçeğe fazlaca yakın netice bulunuyor. Rüzgar tünelinde bunlar kontrol ediliyor. Hepimiz yapabilir lakin yapmak istemeniz gerekiyor. Sayın Cumhurbaşkanımızın dirayeti olduğundan bu tarz şeyleri yapıyoruz. Dirayet, finansman, talep ve genç işçi gerekiyor. Hürjet’e güveniyoruz. Beraberce yarıştırırız onu, her ihalede varız. Malezya ihalesinde de varız. Gidip anlatıyoruz yetkililere. O denli bir teklif verip geri çekilmiş değiliz. Bu mevzuda Malezya’ya 3 kez ben gittim, artık dördüncü gidişimi yapacağım ve eserimize inanıyoruz.”

“FİYATINDA DA TEKNOLOJİSİNDE DE TESLİMATINDA DA VARIZ”
Artık Türkiye’nin de referans verilebilecek bir ülkenin yaptığını yapabilecek düzeyde bulunduğunu lisana getiren Kotil, yürüttükleri çalışmalarla birebir vakitte bu emekleri meydana getirecek mühendisleri yetiştirdikleri belirtti.

Hürjet’in rakipleri karşısında en yeni teknolojilerle geliştirilip üretildiğine işaret eden Temel Kotil, şunları kaydetti:

“Bir tayyare 10 yıl evvel tasarlandıysa ben ona 10 yıl sonrasında rakip tayyare tasarlıyorsam benim uçağım ondan iyi olur. Kullandığımız yöntem, yaklaşımlar tıpkı lakin 10 yıl içinde değişen gereç, imalat teknikleri var. Onun için son meydana getirilen bir öncesinden iyi olur. Buna hepimiz inansın. Onun için Malezya ihalesinde varız, inşallah nasip olur. Kampanyamızı yürütüyoruz. Fiyatında da teknolojisinde de teslimatında da varız.”